ارتودنسی

ارتودنسی چیست و ارتودنتیست چه کاری انجام می دهد؟

ارتودنسی چیست و ارتودنتیست چه کاری انجام می دهد؟

معمولاً کسانی که دندانهای نامرتبی دارند یا وضعیت استخوان فک بالا و فک پایین آن ها تناسب کافی ندارد توسط دندان پزشک به متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست ارجاع داده میشوند. نامرتب بودن دندان ها در وهله اول باعث می شود که تمیز کردن آنها با مسواک و نخ دندان سخت باشد و به همین دلیل احتمال تشکیل پلاک و تارتار روی آنها وجود دارد. در ضمن این موضوع می‌تواند نحوه حرف زدن و حتی خندیدن فرد را تحت تاثیر قرار داده و به مرور زمان باعث از بین رفتن اعتماد به نفس آنها شود.

بنابراین در ادامه به طور کلی به شاخه ارتودنسی در علم دندانپزشکی خواهیم پرداخت و در نهایت به شما خواهیم گفت که یک ارتودنتیست چه وظایفی را برای شما انجام می دهد.

 ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی یک علم تخصصی از دندانپزشکی است که مربوط به مرتب کردن دندانها و ایجاد تراز مناسب بین استخوان فک است. افراد متخصص در این زمینه اطلاعات کافی و دقیق در مورد وضعیت طبیعی استخوان فک و دندان ها دارند و می دانند که دندان ها در چه وضعیتی بهترین عملکرد خود را انجام می دهند. از طرف دیگر زمینه فعالیت دندانپزشکان این حوزه به شکلی است که انتقال درد بین قسمتهای مختلف صورت را هم درک می کنند.

نامرتب بودن دندان ها ریشه در مسائل مختلفی دارد. در برخی موارد افراد با شلوغی دندان یا کراودینگ مواجه هستند و برخی دیگر شکاف بین دندانی دارند. در طرف مقابل برخی هستند که مبتلا به اختلالات بایت یا مال اکلوژن هستند که مشکلات آنها به صورت همپوشانی بین دندانها و مخفی شدن دندان های فوقانی و تحتانی است. این وضعیت ظاهری باعث می‌شود که جویدن غذا و گاز زدن برای این افراد سخت باشد و اصلاح وضعیت دندان‌ها توسط علم ارتودنسی انجام می‌شود.

 ارتودنتیست چه کسی است؟

 

ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی به کسانی گفته میشود که دوره عمومی دندانپزشکی را طی کرده‌اند و یک دوره دو یا سه ساله تخصصی در حوزه استخوان فک و بهبود شکل ظاهری دندان ها را گذرانده اند. شاید برخی از دندانپزشکان عمومی ادعا کنند که توانایی مرتب کردن دندان ها با استفاده از براکت ها و ابزارهای دیگری مانند هدگیر و چانه بند را دارند. اما این وظیفه تخصصی ارتودنتیست است و آنها هستند که می‌توانند این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

هنگام مراجعه به متخصص ارتودنسی چه اتفاقی می افتد؟

بعد از ورود به مطب دندانپزشک احتمالاً بازدید بصری و مشاهده دندان‌ها و نحوه قرار گیری آنها از اولین کاری است که ارتودنتیست روی دندان‌های شما انجام می دهد. در گام بعدی از پرتونگاری اشعه ایکس برای کنترل وضعیت دندان ها استفاده می شود و در نهایت با استفاده از نرم افزارهای تخصصی مشخص می شود که هر کدام از دندان ها باید به چه اندازه حرکت کند تا به محل طبیعی برسد. در نهایت ارتودنتیست ممکن است راهکارهایی مانند کشیدن دندان یا استفاده از براکت ارتودنسی را برای فرد پیشنهاد دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و رزرو وقت از شماره های درج شده در سایت استفاده کنید و با ما تماس بگیرید.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
مدیر سایت
مدیر سایت
مقالات: 6

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *