تاثیر منفی براکت ارتودنسی روی فرد و مقابله با آنها

۱-تاثیر منفی براکت ارتودنسی روی فرد و مقابله با آنها

براکت ارتودنسی یک جسم خارجی اضافی است که طبیعتاً وجود آن روی دندان های فرد با دردسرهای زیادی همراه است و می‌تواند شرایط طبیعی زندگی او را مختل کند. ارتودنتیست ها با علم به این موضوع راهکارهایی دارند تا بتوانند تاثیر منفی این ابزار را به حداقل برسانند و فرد در طول درمان خود مشکلی از این لحاظ تجربه نکند.

حالا با توجه به تجربه ای که در این زمینه داریم و بیماران مختلفی را که دیده ایم به شما خواهیم گفت که برای هر مشکل از چه حربه ای استفاده کنید و چگونه دردسر آن را از بین ببرید.

۲-سخت تر شدن نظافت دندان و براکت ارتودنسی

اگر از براکت اینویزیلاین به عنوان یک گزینه متحرک چشم پوشی کنیم، سایر براکت ها شامل سازه های فلزی می‌شوند که قرار گرفتن آنها روی دندان باعث مختل شدن حرکت مسواک و از طرف دیگر سخت تر شدن رعایت بهداشت دهان و دندان می‌شود. ادامه پیدا کردن این روند می‌تواند به پوسیده شدن دندان ها و از بین رفتن آنها شود.

برای غلبه بر این مشکل می توانید از نخ دندان استفاده کنید و برای مسواک زدن هم از مسواک بین دندانی کمک بگیرید. ضمن اینکه دوری کردن از خوراکی‌های چسبناک مانند پاپ کورن و آدامس و نوشیدنی های قندی در این مورد به شما کمک می کند.

۳-محدودیت در خوردن برخی غذاها

براکت ارتودنسی شامل چند قسمت پیوسته به یکدیگر می‌شود که وارد آمدن فشار بیش از حد می تواند در نهایت منجر به شکسته شدن آن شود. به همین دلیل ارتودنتیست ها معمولا به بیماران توصیه می‌کنند که از خوردن غذاهای ترد و سخت و همچنین غذاهای چسبناک خودداری کنند که به طور مستقیم روی عملکرد مثبت دندان ها تاثیر می گذارند.

۴-زخم شدن قسمت داخلی گونه ها و زبان

اضافه شدن یک سازه فلزی روی دندان‌ها و تماس مداوم لب و قسمت داخلی گونه ها با این ابزار فلزی در بلند مدت باعث می شود که قسمت داخلی ملتهب شده و بعضاً زخمی شود. معمولا این مشکل به مرور زمان برطرف می شود و شدت آن در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است.

اما ارتودنتیست ها برای جلوگیری از این مشکل از یک ماده مخصوص تحت عنوان موم ارتودنسی استفاده می‌کنند که با کمک آن می توان سطح براکت ارتودنسی را پوشش داد. این ماده مخصوص از تماس مستقیم لب ها و گونه با ابزار فلزی جلوگیری می کند و مانع از زخمی شدن آنها می شود.

۵-سخت شدن حرف زدن و ادای برخی از حروف

تماس بین زبان و براکت ارتودنسی باعث می‌شود که فرد از ادای برخی از حروف بترسد و به نوعی نحوه حرف زدن او تحت تاثیر قرار گیرد. برای غلبه بر این مشکل راهکار خاصی وجود ندارد و ارتودنتیست ها به بیماران توصیه می کنند که به مرور زمان به وجود این ابزار در دهان خود عادت کنند و نحوه صحبت کردن با وجود آن را یاد بگیرند.

اگر مشکلی دارید که ما در اینجا به آن اشاره نکرده ایم یا پاسخی برای مشکلات خود ندارید در بخش نظرات مطرح کنید یا مستقیماً با ما تماس بگیرید.

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
مدیر سایت
مدیر سایت
مقالات: 6

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *