درمان ارتودنسی در چه مواردی کاربرد دارد؟

درمان ارتودنسی در چه مواردی کاربرد دارد؟

درمان ارتودنسی برای از بین بردن بی نظمی دندان‌ها و حفظ تناسب بین استخوان فک بالا و پایین به کار گرفته می‌شود. اما مشکلات بین دندان ها انواع مختلفی دارد که شرایط چهره و شکل ظاهری فرد را به شکل های مختلفی تحت تاثیر قرار می دهند. بنابراین ارتودنتیست ها گزینه های درمانی مختلفی دارند که با توجه به شرایط هر فرد ممکن است یکی از آنها به کار گرفته شود.

از جمله گزینه هایی که درمان ارتودنسی برای آنها کاربرد دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بی نظمی دندان ها

 این یک نوع بی نظمی خفیف یا شدید بین دندان هاست که موقعیت مکانی فک ها نسبت به یکدیگر تغییر نکرده و فقط دندانهای فرد نامرتب هستند. در این وضعیت گزینه درمان ارتودنسی پیشنهاد شده توسط ارتودنتیست ها شامل استفاده از براکت ارتودنسی فلزی یا براکت اینویزیلاین است که تنها تغییر کوچک و خفیفی در وضعیت دندان ها ایجاد کرده و حالت طبیعی دندان ها را برمی گرداند.

شلوغی دندانها و شکاف بین دندانی

نوعی دیگر از مشکلات دندان و دهان که توسط ارتودنتیست ها درمان میشود، شلوغی بیش از حد دندان هاست که تحت عنوان کراودینگ دندان شناخته می شود. در این وضعیت ارتودنتیست اقدام به کشیدن یک دندان کرده و سپس به کمک براکت های ارتودنسی دندان ها را به یکدیگر نزدیک می کند.

 حالت دوم زمانیست که بین دندانهای فرد به ویژه دندانهای جلو فوقانی شکاف بزرگی وجود دارد و روی ظاهر فرد تاثیر منفی می‌گذارد. در این وضعیت ارتودنتیست می‌تواند از براکت ها برای نزدیک کردن دندان‌ها استفاده کند. اما اگر شکاف بین دندانی بزرگ باشد دندانپزشک می‌تواند از پیوند دندان یا حتی گزینه هایی مانند ونیر دندانپزشکی استفاده کنند.

اختلالات بایت  

اختلالات بایت یکی از مواردی است که دندانپزشک از شیوه درمان ارتودنسی برای برطرف کردن آنها استفاده می کند. این اختلالات که تحت عنوان مال اکلوژن شناخته می شود، نشان دهنده وضعیت نامناسب دندان‌ها و فک‌ها نسبت به یکدیگر است. اختلالات بایت انواع مختلفی دارد و هر کدام از آنها تغییر متفاوتی در ظاهر فرد به وجود می‌آورد. در مورد انواع مختلف این مشکل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آندربایت
  • اوربایت
  • اورجت
  • دیپ بایت 
  • کراس بایت

هر کدام از این موارد تغییراتی در وضعیت چهره و دندان های فرد به وجود می آورد که با توجه به نوع این تغییر، گزینه های درمان ارتودنسی برای فرد متفاوت خواهد بود.

 دندان قروچه

دندان قروچه یکی از مشکلاتی است که فرد در طول شب دندان‌های خود را به طور مداوم و پیوسته به یکدیگر فشار می دهد و باعث می شود که سطح آنها دچار ساییدگی و آسیب دیدگی شود. دندان قروچه ریشه در مسائل روانی دارد و به همین دلیل گزینه درمان آن هم شامل روشهای فیزیکی و هم شامل روش های روانشناختی می شود. اما به طور کلی ارتودنتیست ها هم می توانند در درمان این پدیده نقش داشته باشند.

اگر به دنبال اطلاعات کامل و دقیق در مورد درمان ارتودنسی هستید و می خواهید بدانید که برای مشکلات شما چه گزینه هایی وجود دارد از طریق شماره های سایت با ما در تماس باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
مدیر سایت
مدیر سایت
مقالات: 6

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *