براکت ارتودنسی و انواع مختلف آن

براکت ارتودنسی و انواع مختلف آن

یکی از محبوب ترین و پرکاربرد ترین ابزارها در علم ارتودنسی، براکت ارتودنسی است که برای مرتب کردن دندانها و بهبود تناسب بین فک بالا و پایین استفاده می شود. نسل اولیه این ابزارها به صورت یک ابزار فلزی بود که روی دندان ها قرار می گرفت و از طریق اعمال فشار فیزیکی دندان ها را به محل مناسب حرکت می داد.
اما براکتهای ارتودنسی انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

براکت ارتودنسی ثابت

این براکت ها به صورت ثابت روی دندان های فرد قرار می گیرند و تا انتهای دوره درمانی امکان خارج کردن آنها وجود ندارد. نکته مهم در مورد براکت های ثابت این است که مراقبت از آنها بسیار مهم است و نظافت دندان ضروری است.

از جمله براکت های ثابت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

براکت فلزی

این براکت ها از جنس فلز هستند که با استفاده از یک چسب مخصوص روی دندان ها قرار می گیرند و با استفاده از سیم ارتودنسی فشار لازم برای حرکت دندان‌ها به محل مناسب ایجاد می‌کنند. ارزان بودن و سرعت درمان بالا بزرگترین مزیت این براکت ها و دیده شدن آنها در دهان فرد بزرگترین ایراد آنهاست.

براکت سرامیکی

این براکتها از جنس سرامیک و رنگ مشابه با رنگ دندان طبیعی هستند. احتمال ساییدگی بخش داخلی گونه ها و زبان با استفاده از این براکت ها به حداقل رسیده و استفاده از آن ها برای فرد راحت تر است. البته به عنوان یک گزینه گران قیمت در بازار شناخته می شود.

براکت لینگوال

عملکرد براکت ارتودنسی لینگوال دقیقاً مشابه با براکت های فلزی است با این تفاوت که در پشت دندان های فرد قرار می گیرند و تنها به هنگام خندیدن و خمیازه کشیدن دیده می شوند. سخت بودن نظافت پشت دندانها و استفاده از مسواک بزرگترین ایراد این ابزار است.

براکت ارتودنسی متحرک

ارتودنتیست ها برای سهولت برخی از افراد که در محیط‌های عمومی هستند و به طور ویژه برای افراد بزرگسال، نوعی براکت طراحی کرده‌اند که به عنوان براکت متحرک شناخته می‌شود و فرد در شرایط مختلف می‌تواند آنها را از دهان خود خارج کند.

براکت اینویزیلاین

یک نوع براکت پلاستیکی شفاف است که طراحی آن شباهت بسیار زیادی به گارد محافظ دندان دارد. این براکت ها باید در حدود ۲۲ ساعت در طول روز روی دندان ها قرار گیرند تا به شکل مناسب آنها را به محل ایده آل حرکت دهند. نکته مهم در مورد براکت اینویزیلاین این است که طراحی آنها کاملاً متناسب با طراحی دندانهای فرد بوده و معمولاً هر دو هفته یک بار باید از یک سری جدید از آنها استفاده شود.

نگهدارنده ها یا الاینرها

این ابزار را نمیتوانیم به عنوان براکت ارتودنسی معرفی کنیم، بلکه بعد از تکمیل دوره درمان به عنوان یک ابزار نگهدارنده روی دندان ها قرار می گیرد و از بازگشت آنها به محل اولیه خود جلوگیری می کند.
انتخاب بین براکت های ارتودنسی با توجه به شرایط فردی شما و میزان بودجه ای که در نظر گرفته اید مشخص میشود. البته طبیعی است که ارتودنتیست بهترین گزینه ممکن را با توجه به شرایط فردی شما پیشنهاد می‌دهد و بعد از آن مواردی مانند هزینه درمان را لحاظ می‌کند.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
مدیر سایت
مدیر سایت
مقالات: 6

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *