کامپوزیت ونیر

کامپوزیت ونیر

ونیر دندان لایه‌هایی‌ از روکش می باشند که از مواد همرنگ دندان تشکیل شده اند. فرآیند ونیر دندان به منظور اصلاح رنگ دندان ها، ترمیم موضعی دندان، زیبایی و یا پوشاندن عیوب دندانی استفاده می شود.

روکش های ونیراز جهت روش درمان، به دو بخش مستقیم (direct) و غیرمستقیم (indirect) تقسیم می شوند. فرآین دروکش های ونیر مستقیم در یک جلسه‌ با اضافه کردن کامپوزیت دندان به دندان در مطب پزشک استفاده می شوند و کاربرد آنها وقتی است که‌ بخواهیم تعداد اندکی از دندان هایمان را روکش کنیم؛ هنگامی که نیشال دندان از سلامت کافی برخوردار باشد، می توانیم با کمک روکش ونیر مستقیم ایرادات جزئی‌ را رفع کنیم.

لازم به ذکر است‌که انجام چنین‌کاری‌ نیازمند تخصص، تجربه و هنر دندانپزشک بوده وبه زمان کافی احتیاج دارد. تیم متخصص ما در مطب دندانپزشکی دکتر ناصر مسیحی ، با به کار گیری کادر درمانی ماهر و حرفه ای، خدمات ونیر کامپوزیت را به بهترین نحو و با استفاده از بهترین مواد در اختیار زیباجویان عزیز قرارمی دهد.

روکش ونیر غیر مستقیم  زیباترند و، استحکام زیادتر، محافظت از بافت دندان و دوامشان بیشتر است.

از روکش ونیر برای  تغییر رنگ دندان ها، تغییر رنگ درونی دندان ها، درمان دندان افراد دیابتی، پوشاندن لکه‌های رنگی موضعی دندان ها، استفاده می شود. پیشنهاد می شود که انجام ونیر دندان ها‌ به‌ شکل دانه دانه و به‌ نوبت صورت گیرد.

 

معرفی کامپوزیت ونیر

آسیب هایی که به دندان ها وارد می شود، ظاهر لبخند را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. لکه های ناشی از مصرف خوراکی های که اثر آن ها در بلند مدت باقی می ماند و همچنین ضربه های وارد شده به دندان که موجب شکستن، ترک خوردن یا لب پر شدن دندان ها می شود همه چیزهایی هستند که می توانند فرد را مجبور به درمان این مشکل کند.

در حال حاضر روش های گوناگونی برای رفع تمام این مشکلات وجود دارد. استفاده از روکش های  ونیر به صورت موقت یا دائم از جمله روش هایی می باشد که توسط دندانپزشکان  توصیه می گردد. یکی از انواع روکش ها که کاربرد بسیار مناسبی برای رفع آسیب های دندانی دارد، استفاده ازکامپوزیت دندان می باشد.

 

کامپوزیت ونیر از جمله روکش های دندانی است که پوسته های نازکی دارند و در قسمت جلویی دندان قرار داده می شوند تا ظاهر آن را بهبود بخشند.

کامپوزیت ونیر را می توان  تنها یکی از چندین روش موجود برای تغییر ظاهر دندان ها و اصلاح طرح لبخند افراد نام برد. شکل دادن مینای دندان، باندینگ و استفاده از تاج های دندانی را می توان به عنوان دیگر شیوه های درمانی نام برد.

به صورت کلی دو نوع اصلی از روکش های دندانی وجود دارد که می تواند برای بهبود شکل دندان استفاده شود. روکش های پرسلن و روکش های کامپوزیت که از آن ها به عنوان کامپوزیت ونیر نیز نام برده می شود. روکش های پرسلن را به صورت سفارشی و منحصرا برای هرفرد می سازند و شرایطی کاملا متناسب با دندان های فرد دارند. کامپوزیت ونیر ها را از رزین به رنگ دندان ها می سازند که این همان ماده ای است که برای اتصال دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از هر یک از کامپوزیت ونیر ها و پرسلن ها مزایای بسیار زیادی دارد ، اما نکته ای که  در مورد انتخاب هر کدام آن اهمیت دارد این است که شما باید سطح مشکل دندان های خود را مشخص کنید  و سپس با بررسی بودجه شخصی خود یکی از این موارد را انتخاب کنید.

 

کامپوزیت ونیر در زیبایی دندان نقش بسیار مهمی دارد و ظاهر دندان ها و لبخند فرد را به طور قابل توجهی دگرگون می  کند. یکی از اصلی ترین  ویژگی های کامپوزیت ونیر آن است که هر فرد با توجه به نیاز های خودش می تواند از آن ها استفاده کند.

کامپوزیت ونیردر واقع با توجه به شکل دندان های هر فرد به صورت جدا گانه و منحصر به فرد طراحی و ساخته میشود. این شیوه درمانی تهاجم بسیار کمی دارد و با بی حسی های موضوعی می تواند فرد را به نتیجه ی دلخواه برساند. این روکش ها به صورت مستقیم روی دندان قرار داده می شوند و می توانند منحصرا برای هر فرد ساخته شوند.

 کامپوزیت ونیر مناسب چه کسانی است؟

روکش های دندانی ونیر به طور کلی می توانند نقایص موجود در دندان را پنهان کنند و لبخندی زیبا و درخشان را به فرد ببخشند. این نقص می تواند شامل دندان هایی باشد که کج شده یا شکسته شده‌اند.

تغییر رنگ و همچنین لکه هایی که روی دندان هستند نیز ظاهر دندان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. فرسودگی مینای دندان نیز از جمله مشکلاتی است که می تواند در ظاهر دندان ها تاثیر منفی بگذارد، اما استفاده از روکش های  ونیر می تواند این مشکلات را به طوربسیار  قابل توجهی رفع کند.

این کامپوزیت ها بخش جلویی دندان ها را می پوشانند و درمقایسه با تاج ها که کل دندان را می پوشانند بسیار نازک هستند. علاوه بر این، تاج های دندانی نیاز به آن دارد که قسمتی از دندان اصلاح و بریده گردد . این در حالی است که در استفاده ازروکش ونیر ممکن است احتیاجی به بریدن دندان ها نباشد یا اینکه دندان ها کمتر بردیده شوند.

چنانچه دندان های شما ظاهر منظم و یکنواختی دارند اما شما می خواهید شکل یا رنگ آن  را تغییر دهید، روکش های دندانی ونیر گزینه ای بسیار مناسب برای شما خواهد بود. تاج های دندانی بیش تر برای دندان هایی استفاده می شوند که سطح آسیب وارد شده به آن ها زیادتر باشد. کامپوزیت ونیر، یکی از خدمات مهمی است که در کلینیک دندانپزشکی دکتر ناصر مسیحی apex clinic توسط پزشکان متخصص ما با استفاده از بهترین مواد انجام می شود.

پس اگر شما هم جزو افرادی هستید که فکر می کنید ونیر کامپوزیت می تواند زیبایی و لبخندتان را دوچندان کند، حتما به مطب ما در تهران مراجعه کنید.

 

کاربرد ونیرها

از ونیرها برای اصطلاح طرح لبخند به منظور برطرف نمودن موارد زیر استفاده می‌شود:

  • پوشاندن لکه های روی دندان
  • تغییر رنگ دائمی دندان های لکه دار
  • از بین بردن وجود فاصله بین دندان ها
  • پوشاندن کج بودن دندان
  • رفع کوتاه یا بلند بودن یک یا چند دندان
  • پوشاندن دندان لب پر شده
  • پوشاندن دندان ترک خورده
  • پوشاندن دندان شکسته

 

مزایای ونیر کامپوزیت
  • هزینه کمی دارند
  • مدت زمان نصب آن ها نسبتا کوتاه تر از لمینت دندان می باشد
  • مشکلات زیبایی شناختی دندان ها را برطرف می سازند. در حقیقت همان مشکلاتی که با لمینت برطرف می شوند با کمک ونیر کامپوزیت با هزینه کمتر برطرف می گردند.

 

معایب ونیر کامپوزیت

 

  • مواد بکار رفته در ونیرها اغلب کیفیت خوبی ندارند
  • احتمال شکستن آن ها وجود دارد
  • در طول زمان دچار سایش و خوردگی می شوند
  • نیاز به تعمیر یا تعویض دارند

 

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *