پس زدن ایمپلنت

پس زدن ایمپلنت یا شکست ایمپلنت دندان

پس زدن ایمپلنت که به آن شکست ایمپلنت هم می گویند، یکی از مشکلاتی است که در هنگام کاشت و جراحی دندان به منظور کاشت ایمپلنت ایجاد می شود .

استفاده ایمپلنت برای دندان هرچند یکی از شیوه های ایمن و توصیه شده توسط دندانپزشکان است و دربیشتر جراحی ها با موافقیت و درمان کامل بیمار اتفاق می افتد، ولی در مواردی نیز شاهد این بوده ایم که  جراحی با مشکلاتی همراه بوده است که درآن ایمپلنت به خوبی کار خود را انجام نداده و یا در اصطلاح پزشکی ایمپلنت پس زده است .

به همین خاطر بهتر است علت هایی که موجب بروز این مشکل میشوند را بشناسید و از آن آگاهی داشته باشید . متخصصین ما در مرکزدندانپزشکی دکتر ناصر مسیحی (apex clinic) ،با سنجش دقیق و اصولی معیارها، کاندید های مناسب برای ایمپلنت را شناسایی کرده و به افرادی هم که نیازی به ایمپلنت ندارند، مشاوره می دهند.

نشانه های شکست ایمپلنت

چنانچه بدن پایه ایمپلنت را به عنوان یک جسم خارجی در نظر بگیرد؛ واکنش آلرژیک نسبت به آن نشان می دهد. نشانه های پس زدن ایمپلنت شامل درد در ناحیه ایمپلنت، تورم، تب و لرز می شود .  در صورتی که  نشانه های پس زدن ایمپلنت جدی گرفته نشوند؛ مشکلات متعددی از جمله موارد زیر برای افراد به وجود می آید:

• اختلال در جویدن
  • التهاب لثه ها
  • تحلیل لثه ها
  • تورم شدید دهان
  • شل شدن پایه های ایمپلنت
  • درد و ناراحتی بسیارزیاد

چنانچه  بعد از اعمال جراحی ایمپلنت با چنین حالاتی مواجه شدید ،حتما به متخصص مراجعه کنید .

انواع پس زدگی یا شکست ایمپلنت دندان
  • بروزعفونت در ناحیه ی کاشت: ایمپلنت‌هایی که به درستی در محل جای گذاری نشده‌ باشند، می‌تواند موجب بروز عفونت  شود که  سریعا باید پیچ ایمپلنت  برداشته شود. متاسفانع، اتصالات و ایمپلنت‌های غیراستاندارد و غیر اصولی بسیار رایج هستند. زمانی که دندانپزشک از تجربه و تخصص کافی برخوردار نباشد یا از انواع ایمپلنت ارزانت و بی کیفیت استفاده کند، چنین مشکلی برای بیمار رخ می دهد.
  • شل شدن ایمپلنت‌ها: این مشکل به دلیل استفاده از اتصالات و ایمپلنت‌های غیراستاندارد به وجود می آید. دلیل دیگر آن ، ممکن است جای نگرفتن ایمپلنت در ساختار استخوانی سخت باشد.
  • اختلالات عصبی: اگر از تکنیک و شیوه ی مناسب برای ایمپلنت مورداستفاده قرار نگیرد، ممکن است بی‌حسی، درد یا حس مورمور شدن دائمی برای فراد ایجاد شود.

دلایل شکست  ایمپلنت دندان

این مشکلات زمانی اتفاق می افتد که دندانی بافت لثه ، پایه ایمپلنت را بعنوان یک جسم خارجی شناسایی کند . علائم شکست یا پس زدن ایمپلنت ممکن است دلایل گوناگونی داشته باشد که تنها توسط دندانپزشک متخصص تشخیص داده می شود. درصورتی که علائم شکست ایمپلنت به دلیل شل شدن پیچ ایمپلنت ها باشد؛ عوض کردن پیچ ایمپلنت و یا محکم کردن آن می تواند تمام مشکلات بیمار را برطرف سازد.

در مواردی که مشکلات پیچیده تری وجود داشته باشد، اگر دلیل پس زدن ایمپلنت، کم بودن تراکم استخوان فک  باشد؛ باید عمل جراحی پیوند استخوان بدون برداشتن پایه ایمپلنت توسط دندانپزشک انجام شود.گاهی هم تحلیل لثه، دلیل شل شدن پایه ایمپلنت شناسایی می شود. در اینگونه موارد با پیوند بافت لثه مشکل حل می شود و ایمپلنت دندان  هم نمی شکند.

۱- آبسه لثه ها

۲- شکسته شدن تاج ایمپلنت

۳- پس زدن پایه ایمپلنت ها

۴- جابجایی‌ میکرو در پایه ایمپلنت ها

۵- تراکم ناکافی در استخوان فک

۶- واکنش های آلرژیک

۷- رعایت نکردن توصیه‌های متخصص

۸- عفونت ایمپلنت دندان ها

۹- عفونت پیچ ایمپلنت ها

۱۰- دیگر عوامل تاثیرگذار بر روی شکست ایمپلنت دندان

درمان شکست ایمپلنت دندان

ممکن است مدت کوتاهی پس از جراحی  این نشانه های پس زدگی ظاهر شود یا در ایمپلنت‌هایی دیده شود که سال های اولیه کاشت خوب به نظر می‌رسند ولی در گذر زمان دچار پس‌زدگی و شکست شده‌اند. درمان شکست درمان ایمپلنت، به علت شکست بستگی دارد.

در بیمارانی که عفونت لثه باعث شکست یا پس زدن ایمپلنت شده، درمان تنها شامل پاک‌سازی ایمپلنت و تمرکز بر استفاده از شیوه های مناسب‌تر حفظ بهداشت دهان و دندان در آینده باشد.

اگر شناسایی پری ایمپلنت یونیت به درستی انجام شده و درمان سریعا اغاز شود، مشکل سریع تر حل می شود. گاهی اوقات باید ایمپلنت دندان به طور کامل برداشته شود، مخصوصا اگر ایمپلنت ها شل شده باشند.بهتر است این کار هر چه زودتر انجام شود  تا بتوان آسیب وارد شده به استخوان های فک را درمان کرد و همچنین درصورت نیاز بتوان ایمپلنت را در زمانی دیگر و هنگامی که محل ایمپلنت التیام بخشید،جایگزین کرد.

گاهی هم ممکن است استفاده ناردست  از پیوند استخوان باعث تخریب شدید استخوان فک شده باشد. البته این امکان هم وجود دارد که بتوان با کمک بافت استخوانی اضافه پیوندی، ایمپلنتی که در حال خرابی است را تقویت نمود. شکست ایمپلنت نباید نادیده گرفته شود و درصورت بروز حتما باید به متخصص مراجعه شود.

تیم دندانپزشکی دکتر ناصر مسیحی، با رعایت تمامی پرو تکل های بهداشتی و با بکار گیری حرفه ای ترین کادر درمان، افرادی  را که دچار شکستن ایمپلنت هستند، با روش های اصولی درمان می کنند و هم چنین روش هایی برای پیشگیری از شکسته شدن ایمپلنت را به شما زیباجویان عزیز آموزش می دهند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید