داروهای پرمصرف دندانپزشکی

داروهای پُر مصرفی که برای بیماران دندان پزشکی تجویز می شود

مصرف دارو یک جزء همیشگی از درمان است و می تواند مکمل عمل جراحی یا سایر اعمال پزشکی و دندان پزشکی باشد. به همین منظور در این مقاله قصد داریم تعدادی از پرمصرف ترین داروهای دندان پزشکی که برای بیماران تجویز می شود را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم می خواهید با این داروها آشنا شوید؛ با ما همراه باشید.

پرمصرف ترین داروهای دندان پزشکی

به نظر شما پرمصرف ترین داروهای دندان پزشکی کدامند؟ اگر هم اکنون تحت درمان دندان پزشکی هستید؛ چه داروهایی مصرف می کنید؟ در واقع برای مصرف دارو باید سابقه پزشکی و حساسیت های خود را بدانید تا پس از مصرف دارو دچار مشکل نشوید. از جمله پرمصرف ترین داروهای دندان پزشکی شامل موارد زیر هستند:

  • داروهای کاهش درد و اضطراب

کنترل درد و اضطراب حین درمان دندان پزشکی در اولویت قرار دارند. به این ترتیب داروهای کنترل درد و اضطراب که شامل بی حسی های موضعی، بیهوشی عمومی، اکسید نیتروژن و آرام بخش های مختلف هستند، می توانند به کنترل درد شما در طول درمان کمک کنند.

  • داروهای مسکن و ضد التهاب

داروهای مسکن و ضد التهاب معمولا پس از عمل دندان پزشکی جهت کاهش درد و التهاب برای بیمار تجویز می شود. این داروهای مسکن که می تواند شامل انواع استامینوفن یا بی حس کننده و مسکن های موضعی باشد؛ آرامش بیشتری برای شما به همراه می آورند.

  • داروهای رفع مشکلات لثه

رایج ترین داروهایی که برای درمان ناراحتی، قرمزی دهان و مشکلات لثه تجویز می شوند شامل کورتیکواستروئیدها هستند. این داروهای ضد التهاب به همراه داروهای دیگری مانند موترین می توانند به کاهش درد و التهاب دهان و دندان شما کمک کنند. این داورها التهاب، قرمزی، دندان درد و تب را تا حد امکان کاهش می دهند تا خواب راحت تری داشته باشید.

  • مسکن های موضعی

مسکن های موضعی می توانند به صورت پماد، ژل، قرص، محلول، خمیر دندان یا آمپول در دسترس باشند. این مسکن ها بهترین راه جهت کاهش دندان درد، کاهش تحریک درد توسط بیماری های دهان و دندان و کاهش زخم های داخل دهان مانند زخم های سرد، آفت و تاول تب هستند. این مسکن های می توانند با نسخه پزشک یا بدون نسخه پزشک در اختیار بیمار قرار بگیرند؛ اما بهتر است حتما پیش از استفاده از آنها با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

  • داروهای درمان التهاب لثه و پلاک

در صورتی که به مشکل التهاب لثه و پلاک مبتلا هستید؛ استفاده از داروهای ضد التهاب لثه می تواند یک مسکن خوب و مکمل درمان اصلی به شمار رود. یکی از داروهای آنتی بیوتیکی پرکاربرد در درمان التهاب لثه، کلرهگزیدین ها هستند. این داروهای ضد التهاب که به صورت قرص پُر از ژلاتین یا دهان شویه به فروش می رسند، می تواند در درمان التهاب لثه و بیماری های مربوط به آن موثر باشد.

  • داروهای ضد عفونی کننده

میکروب های داخل دهان عامل اصلی بیماری های لثه، تشکیل پلاک، بوی بد دهان و سایر مشکلات دهان و دندان به شمار می روند. به همین منظور دندان پزشکان برای جلوگیری و رفع این بیماری ها، داروهای ضد عفونی کننده را به صورت دهان شویه جهت از بین بردن میکروب ها تجویز می کنند.

  • داروهای درمان پریودنتال

یکی دیگر از پرمصرف ترین داروهای دندان پزشکی، داروهای پریودنتال هستند. آنتی بیوتیک داکسی سایکلین بهترین آنتی بیوتیک جهت جلوگیری از رشد باکتری هاست و به این ترتیب می تواند در درمان بیماری های پریودنتال موثر باشد. مصرف این دارو بایستی زیر نظر پزشک متخصص انجام شود؛ بنابراین حتما پیش از مصرف دارو، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

  • داروهای جلوگیری از پوسیدگی دندان

بهترین دارو جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان، فلوراید است که به وفور در خمیر دندان ها وجود دارد. دندان های ما فلوراید را جذب کرده و به کمک آن می توانند در برابر اسید موجود در مواد غذایی مقاومت کنند؛ به این ترتیب با جلوگیری از تاثیر اسید روی دندان ها و جلوگیری از عملکرد حفره ساز باکتری ها، روند پوسیدگی دندان ها کند یا متوقف خواهد شد.

شما چه داروهای موثر دیگری در درمان بیماری های دهان و دندان می شناسید؟

کلام آخر

در این مقاله به معرفی تعدادی از پرمصرف ترین داروهای دندان پزشکی پرداختیم. در صورتی که در زمینه انواع بیماری های دهان و دندان نیاز به مشاوره و درمان تخصصی دارید؛ می توانید با کارشناسان و پزشکان مجرب ما در مجموعه دندان پزشکی apex clinic در ارتباط باشید. با سپاس از همراهی شما.

 

 

 

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *