ایمپلنت

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان (Dental implant) به عنوان بهترین روش جایگزین دندان شناخته می شود، که در آن یک قطعه فلزی داخل استخوان فک کاشته می شود و روی آن یک روکش یا تاج دندان مصنوعی قرار داده می شود ، و این ایمپلنت کاشته شده در استخوان عموما با سلول های استخوانی و دهانی سازگار بوده و در کار آن ها باعث هیچ گونه اختلالی ایجاد نمی شود.

دندانپزشک روی این قطعه کاشتنی را با تاج و روکش دندان پر میکند و ظاهری دقیقا شبیه به دندان واقعی ایجاد می شود. ما در مرکز دندانپزشکی دکتر ناصر مسیحی با حضور حرفه ای ترین متخصصان ،خدمات ایمپلنت دندان را به بهترین نحو به شما زیباجویان عزیزارائه می دهیم.

 

تاریخچه ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان که نام آن را این روزها زیاد می شنویم، برای اولین بار در سال ۱۹۵۲ توسط جراح ارتوپد سوئدی به نام پروفسور اینگوار برنمارک (Per-Ingvar Brånemark) اختراع شد و او پدر ایمپلنتولوژی نامیده می شود.

در حال حاضر این شیوه به عنوان درمان استاندارد برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته در دندانپزشکی به حساب می آید. فیکسچر ایمپلنت یک نوع پایه فلزی می باشد که در طول عمل جراحی در داخل استخوان فک بیمار قرارداده  می‌شود و چندین ماه زمان می برد تا در استخوان فک کاملا جوش داده شود.

در اصل به عنوان ریشه مصنوعی دندان عمل می‌کند و تاج مصنوعی دندان یا ست کامل این دندان مصنوعی و یا بریج بر روی آن نصب می‌شود. زمانی که ایمپلنت ها به استخوان فک جوش خوردند، دقیقا مثل  دندان طبیعی عمل می کنند و  بدون نیاز به دندان‌های مجاور و شبیه به دندان طبیعی به واسطه پشتیبانی از سمت استخوان های فک، در جای خود ثابت و استوارمی مانند.

روند جوش خوردن ایمپلنتهای دندان به استخوان ، یکپارچگی استخوان نام دارد. در بیشتر موارد جنس ایمپلنت دندان از تیتانیوم می‌باشد اما ایمپلنت زیرکونیا نیز اکنون وارد بازار شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

تیتانیوم مواد زیست‌ سازگار بوده و توسط بدن به عنوان شیء خارجی در نظر گرفته نمی‌شود به همین خاطر با استخوان فک آمیخته می‌شود.  در طول دوره های مختلف علم و تکنولوژی پیشرفت  چشمگیری کرده است. درحالی که اکنون نتایج درمان کاشت دندان تا حد بسیار زیادی توجهی موفقیت آمیز بوده است. درحال حاضر، نرخ موفقیت کاشت دندان، نزدیک به ۹۸% تخمین زده می‌شود.

 

 اهمیت ایمپلنت دندان

به طور کلی باید گفت که کاشت دندان موفق ترین روش برای جایگزینی دندان در اشخاصی است که دندان طبیعی خود را از دست داده اند. همه ی ایمپلنت ها به نوعی مشابه با ریشه دندان عمل کرده و عمل جویدن را آسان تر می کنند.

برعکس دندان های مصنوعی متحرک، ایمپلنت ها برای تکلم و غذا خوردن مشکلی محسوب نمیشوند، چراکه محکم در فک شخص ثابت شده اند.

 

شیوه های کاشت دندان ایمپلنت

به صورت کلی برای کاشت دندان ایمپلنت، ۳ شیوه ی متفاوت وجود دارد:این شیوه ها عبارت اند از:

  • روش ایمپلنت دو مرحله ای: این شیوه، همان روش مرسوم ایمپلنت می باشد که پس از کاشت پایه، روی آن با لثه پوشیده شده تا بتواند  در مقابل آسیب ها مقاومت کند وفرآیند جوش خوردن پایه به استخوان ها به خوبی صورت گیرد. پس از طی شدن مدت زمان لازم برای اتصال  لمینت ها به استخوان، با عمل جراحی، لثه کنار زده شده و روند اتصال اباتمنت به پایه و سپس روکش تاج دندان انجام می شود.

 

  • روش ایمپلنت یک مرحله ای: در این روش به دلیل مشکلات همپوشانی لثه، پس از گذاشتن پایه درون استخوان، لثه به دور قطعه ی بیرون فکی متصل می شود و این قطعه با لثه پوشانده نمی شود. در این حالت در مراحل بعدی ایمپلنت دندان، نیازی به جراحی لثه نیست.
  • ایمپلنت فوری: ایمپلنت فوری به این صورت است که دندانپزشک با قرار دادن پایه در استخوان و پس از آن بارگذاری تاج دندان همزمان کاشت ایمپلنت را انجام می دهد . روش ایمپلنت فوری، نسبت به روش دو مرحله ای سریع تر است و غالبا برای دندان های جلویی مورد استفاده قرارمی گیرد.

 

 انواع نوع ایمپلنت دندان

قبل از هرچیزی، بیمار  باید توسط دندانپزشک متخصص معاینه شود و دندان های او  به درستی معاینه  شوند. بعد از تشخیص دندانپزشک ونبود هیچگونه مشکلی مربوط به ساختارهای دهانی در فرذ (مثلا عفونت لثه و ..) دندانپزشک با توجه به شرایط دهان و دندان فرد، نوع ایمپلنت مناسب را برای بیمار مشخص می کند. نوع پروتز کاشته شده در فک متفاوت خواهد بود و ممکن است ثابت یا متحرک باشد.انواع گوناگونی از ایمپلنت وجود دارد که در محل قرارگیری روی استخوان فک و ازلحاظ شکل  و جنس با هم فرق دارند. ۳ نوع رایج آن ها براساس محل کاشت، شامل موارد زیر می شوند:

  • روش ایمپلنت داخل استخوانی: رایج ترین نوع ایمپلنتهای داخل اسنخوانی، ایمپلنت پیچی شکل است و به کمک دریل دندانپزشکی داخل استخوان قرار داده می شود. این روش ایمپلنت بسیار رایج است و برای بیشتر دندان ها مناسب می باشد.
  • روش ایمپلنت روی استخوانی : در این روش، ایمپلنت زیر لثه ها و بر روی استخوان قرار داده می شود. چنانچه استخوان فک، مناسب کاشت ایمپلنت نباشد ، این نوع ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرد.

 

  • روش ایمپلنت زیگوماتیک: این شیوه بسیار کن انجام میشود. در این روش پیچیده، ایمپلنت به جای استخوان فک، در استخوان گونه ی بیمار گذاشته می شود.

 

تیم دندانپزشکی دکتر ناصر مسیحی apex clinic در تهران، با بکار گیری کادر اداری و درمانی متعهد،متخصص،حرفه ای و آموزش دیده با حضور بهترین دندان پزشکان ماهر و با تجربه در زمینه ی ایمپلنت به همراه استفاده از به روزترین تکنیک های درمانی ، و با کیفیت ترین مواد، محیطی آرام با طراحی مدرن مطابق با استانداردهای به روز دنیا و با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی و همچنین استفاده از وسایل یکبار مصرف و کاملا ضد عفونی شده راه اندازی شده است و آماده خدمات رسانی با بهترین کیفیت به شما زیباجویان عزیز می باشد.

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *